Hoe zorg je ervoor dat jouw marketing leuk is en dat klanten ook nog eens over willen gaan tot actie?
Voordat een klant overgaat tot koop gaat hij/ zij er een aantal factoren bepalend. Beter bekend als de Know – Like – Trust factor. Mensen kopen nog steeds van mensen. Voordat er tot een koop overgaan wordt, wil de klant eerst weten wat voor een vlees ze in de kuip hebben.
Vandaag neem ik je mee en licht ik de verschillende factoren uit:
KNOW
Dit is het moment dat de klant leert kennen. De klant focust zich op wie jij bent. Wat doe je? Vind ik dat interessant? Je kunt met je klanten delen wat jouw missie is, wat zijn jouw waarden? Waar sta je voor als ondernemer en als mens. Neem je volgers bijvoorbeeld mee in een kijkje achter de schermen. Hoe is jouw bedrijf ontstaan. Deel het met je volgers. Laat jezelf zien. Mensen kopen nog steeds van mensen. Laat jouw authentieke zelf zien. Zo leert je klant je echt kennen.
LIKE
In deze fase gaat jouw potentiële klant kijken of hij/ zij je leuk vindt. Vind ik jouw als persoon leuk? Vind ik het interessant wat jij te vertellen hebt? Ga ik daarvan aan? Wat hebben ze mij te vertellen? Er komen emoties bij kijken. Laat in deze fase de klant jouw struggles en succes zien. Waar beleef jij het meeste plezier aan in je business. Welke oplossing en waarde biedt jouw product of dienst.
TRUST
Hier gaat de klant zich afvragen of jij de expert bent die hij/ zij zoekt. Kun jij mij helpen? Zijn er anderen die al succes hebben geboekt?
Deel hier feiten en trends uit jouw vakgebied, geef jouw visie op de zaak. Laat zien dat jij een expert bent. Wat zeggen anderen over jou, laat in deze fase ook jouw klanten aan het woord. Deel succesverhalen van jouw klanten.
Als alles in balans is kun je de optelsom maken KNOW + LIKE + TRUST = KOPEN
Het resultaat van bovenstaande factoren is dus dat de klant overgaat tot koop. Het is belangrijk dat er een duidelijke call to action is. De klant is bereid zich aan je te binden. De klant moet in deze fase weten wat hij/zij moet doen, hij wil weten hoe hij over kan gaat tot koop, hoe kan ik starten.
Om ervoor te zorgen dat je klanten deze factoren doorlopen is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Een mooi medium is social media. Hier kun je alles kwijt. Laat jezelf zien op Instagram Stories, maak interessante Facebookposts, schrijf een blog over jouw expertise of maak een vlog over een interessant onderwerp en upload deze op al je kanalen. Zorg dat mensen veel van je gaan zien. Heb je al klanten die heel erg blij met je zijn? Vraag ze om een review of laat één van je klanten eens een dag jouw Instagram Stories overnemen. Je kunt het zo gek niet bedenken en het is toepasbaar voor jouw business.
Breekt het angstzweet je al uit als je er aan denkt om aan de slag te gaan met jouw zichtbaarheid op social media? Laat mij je dan helpen. Ik kijk graag met je naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf op social media.Waar is jouw doelgroep te vinden? Ik kan eventueel de accounts voor je inrichten en zelfs beheren.
Lijkt het je wat om een samenwerking aan te gaan? Neem dan contact met mij op door een mailtje te sturen.
Wat ga jij vandaag doen om jezelf zichtbaar te maken zodat klanten jouw leren kennen? Laat het me hieronder weten of onder één van mijn social media berichten.
Trackbacks/Pingbacks