Daar zitten we dan. Gekluisterd aan huis, met onze kinderen om ons heen. Het zijn roerige tijden met het Coronavirus dat ons land in de ban heeft, vooral nu de scholen, horeca en sportverenigingen dicht zijn. Iedereen wordt verzocht om zoveel mogelijk thuis te werken waar mogelijk.
Het houdt ons allemaal bezig. Ook de ondernemers onder ons. Voor veel ondernemers zijn dit zware tijden en het is nu juist zaak om je hoofd koel te houden. Creëer voor jezelf een fijn plekje, zet je favoriete kopje thee of koffie en neem wat lekkers. Het maakt de situatie niet anders, maar wel leuker. En we willen het ondernemen fun houden, zeker in deze tijden.
Deze tijd vraagt ook om samenwerking. We kunnen misschien niet bij elkaar komen, maar dat wil niet zeggen dat we elkaar niet kunnen helpen. Gelukkig leven we in het digitale tijdperk en kunnen we op deze manier met elkaar in contact komen. Zo had ik vanochtend een gesprek dat we eigenlijk op locatie zouden voeren, maar nu via Skype elkaar spraken.
Buiten het feit dat het veel ongemakken met zich meebrengt is er juist nu veel saamhorigheid. Er ontstaan mooie initiatieven en we worden creatief. Binnen onze business kunnen we onze diensten weer eens onder de loep nemen. Wat werkte de laatste tijd wel en wat werkte niet. Afgelopen jaar zat ik in het membership van Charlotte van ’t Wout en zij introduceerde het ‘dashboard’.
Zij heeft een intern en extern dashboard met knoppen waar ze steeds weer opnieuw aan draait. Het ene moment verdient de ene knop meer aandacht dan de andere.
Voorbeelden van knoppen op het dashboard zijn:
- Intern: visie, verdienmodellen, processen en cijfers
- Extern: prijs, waarde, kwaliteit, service en bereik
Door een overzicht te maken van welke knoppen er in jouw business actief zijn en helder te hebben waar jouw bedrijf op draait, creëer je overzicht. Als je weet aan welke knoppen je kunt draaien en dus aan kun werken kun je daarmee aan de slag. Welke knop heeft op dit moment extra aandacht nodig, focus je daar op en geef de andere knoppen die goed gaan even voor wat ze zijn. Zijn er meerdere knoppen die aandacht vragen? Kies er dan 1 of 2 om je te kunnen focussen. Je hebt al inzichtelijk dat er meerdere processen aandacht vragen, maar je kunt niet alles gelijk dezelfde aandacht geven. We willen wel fun in ons bedrijf houden tenslotte.
Als je overzicht hebt, krijg je meer rust. En deze periode krijgen we meer ruimte om ons te focussen op onze bedrijfsprocessen. Laten we daar gebruik van maken. Vraag jezelf af wat dat ene ding is dat je nu kunt doen om je bedrijf verder te laten groeien. Is dat zichtbaarheid (knop bereik), ga daar dan mee aan de slag. Ga goede content schrijven voor je social media posts, volg een training vloggen etc. Deze periode is sowieso mooi om jezelf verder te ontwikkelen door middel van online cursussen. Misschien heb je wel de droom om zelf een online cursus te starten. Begin daar dan nu mee: neem filmpjes op, ga op zoek naar een goed platform of kies ervoor om het via social media aan te bieden. En knal het online, ga ervoor. Wie weet boor je wel een nieuw verdienmodel aan.
Ga kijken wat je aanbod nu is en waar de knelpunten nu door het virus liggen. Je ziet dat restaurants nu gaan thuisbezorgen bijvoorbeeld. Zie nu juist nieuwe kansen in plaats van problemen.
Misschien kun je iets anders goeds doen wat niet met je bedrijf te maken heeft. Gewoon iets goeds doen voor een ander. We zijn nu meer dan ooit op elkaar aangewezen en dit kan naast de problemen ook zeker tot mooie dingen leiden. Let’s do this together and let love rule the world.
Heb je hulp nodig? Wil je sparren over hoe je jouw kansen in kunt zetten, besluit je na het scannen van je bedrijfsprocessen dat je taken uit wilt besteden? Let me know en boek een vrijblijvende zoomsessie.