Aan tevreden klanten heb je niks.
Zo, ik gooi het er maar gelijk uit. Tevreden klanten zijn klanten die jouw product of dienst afnemen die aan hun verwachting voldoet. Niets meer en niet minder. Mooi toch zou je zeggen. Toch niet. Deze klanten komen misschien nog eens terug, maar zijn weg als er een beter alternatief voorbij komt. Dit zijn klanten die jouw service, product en dienst prima vinden, maar ze gaan er niet over praten op een feestje. En dat is uiteindelijk wat je wilt. Maar hoe pak je dit nu wel goed aan?
Jouw klant als ambassadeur
Klanten die jou aanprijzen zijn veel meer waard dan welke vorm marketing dan ook. Ik neem ook eerder iets aan van iemand die ik ken, dan van iemand die een reclamespotje iets aan prijst. Zorg er dus voor dat een klant jouw ambassadeur wordt. Jouw nieuwe klant moet vertrouwen in je krijgen en dat gebeurt op deze manier. Dit is onderdeel van de trust factor waar ik eerder over schreef.
Hoe zorg je ervoor dat je je klanten extra van dienst kan zijn en dat ze zo makkelijk mogelijk contact met je op kunnen nemen.
Terecht kunnen bij een bedrijf met je vragen is iets wat klanten graag willen en het liefste op een zo makkelijk mogelijke manier. En aangezien tegenwoordig onze telefoons vastgegroeid zijn aan onze handen, is dit een makkelijke manier om contact te zoeken.
Social media als klantenservicetool
De meeste mensen hebben een hekel aan bellen en zoeken het liefste contact op een andere manier. Een goede tool die je hiervoor in kunt zetten is social media. Social media is namelijk veel meer dan een tool waar je klanten mee werft. De meeste social media kanalen zijn geschikt om jouw klantenservice op te schroeven.
Hieronder een aantal voorbeelden van social media kanalen die je kunt inzetten als klantenservice tools:
WhatsApp is een te gekke tool om in te zetten. In Nederland gebruiken zo’n 9,1 miljoen mensen dagelijks WhatsApp, dat lijkt me gelijk duidelijk waarom het zo’n makkelijke tool is. Het is heel toegankelijk, klanten kunnen jou een berichtje sturen en kunnen vervolgens verder met waar ze mee bezig waren. Het antwoord volgt later in de app. Voor jou een uitgelezen kans om je klant optimaal van dienst te kunnen zijn.
Facebook messenger
Facebook messenger kun je op dezelfde manier inzetten als WhatsApp. Jouw klant kan jouw berichten sturen, maar messenger heeft een extra fijne toevoeging en dat is het inzetten van een messenger bot.
Wat is een messenger bot? Het is een stukje software dat automatische gesprekken met jouw klanten kan voeren. Je kunt er bijvoorbeeld je veelgestelde vragen in kwijt of linkjes naar handige informatie waar de klant mee verder geholpen wordt.
Het fijne aan Facebook messenger is dat je zowel de bot als persoonlijk gesprekken kunt voeren. Je kunt je klantenservice dus optimaal inzetten, zonder dat je er al teveel tijd aan kwijt bent omdat de bot al veel vragen voor je kan beantwoorden
YouTube
Hoe kan een videoplatform je nu helpen bij je klantenservice? Ik hoor het je denken. Toch is het een mooie tool om in te zetten. Het kost je even een investering in tijd om de video te maken, maar daarna kun je de video’s constant in blijven zetten als klantenservicetool. Leg in de video uit hoe jouw product werkt, maak een tutorial of neem de mensen alvast mee in de dienst die je aanbied. Wees creatief! Je kunt natuurlijk ook jouw klanten vragen om een leuke video te maken over het gebruik van het product of je klant een review laten inspreken over een cursus die je hebt aangeboden. Of neem ze mee in je bedrijf en laat zien hoe jij je product ontwikkeld en welke aandacht je eraan besteed. Dit zorgt voor een stukje klantenbinding.
Zoals je hierboven kunt lezen zijn er genoeg mogelijkheden om social media in te zetten. Je kunt ook nog denken aan een Facebookgroep, vragen beantwoorden via Twitter en zo zijn er nog veel meer mogelijkheden. Uiteraard ga ik je op de hoogte houden van de nieuwste ontwikkelingen en laat ik je graag weten welke mogelijkheden het jouw bedrijf biedt.
Wees consequent
Maar welke tool je ook inzet het is enorm belangrijk dat je het consequent doet. Zorg ervoor dat je altijd de berichten beantwoord die je binnenkrijgt. Kies in eerste instantie voor 1 tool en ga deze optimaal inzetten, stoei ermee en kijk of het bij jou, je bedrijf en je klanten past. Je kunt beter één ding goed doen dan drie half. Zorg dat klanten ook weten wanneer ze antwoord kunnen verwachten, zet een redelijke termijn. Niet nakomen van je afspraken is erger dan de klant iets langer laten wachten en ze hier wel over informeren.
Vliegt het je nu allemaal aan en vraag je je af waar je nu de tijd weer vandaan moet halen om deze vorm van klantenservice in te zetten? Dan kun je er altijd voor kiezen om het uit te besteden aan een virtual assistant. Zij kan de vragen voor je beantwoorden die binnenkomen via WhatsApp, messenger of waar dan ook. Het levert je zoveel op als je ervoor zorgt dat je klanten goed geholpen worden en zich gehoord voelen. Dit wordt nog wel eens onderschat.
Mocht je nieuwsgierig zijn hoe dat in zijn werk gaat, het uitbesteden van jouw klantenservice? Neem dan contact met mij op en we onderzoeken samen de mogelijkheden. Ik vind het super leuk om met jouw aan de slag te gaan als jouw sidekick.